O paintballu

HISTORIE PAINTBALLU

Paintball - tento sport vznikl podle jednoho příběhu mezi rančery v USA, kteří při počítání velkých stád dobytka k jeho značkování používali primitivních paintballových zbraní. Časem začali střílet jeden po druhém a vznikla akční adrenalinová zábava.

Paintball - druhý příběh o vzniku paintballu nachází jeho pravzor v tréninku soubojů se střelnou zbraní - krátkou předovkou, která ale střílela voskové projektily. Účastníci cvičného souboje byli tehdy oblečeni do těžkých kabátců a helmy ne nepodobné těm, které se dnes používají na dnešních paintballových hřištích.

Paintball - konečně třetí příběh o vzniku paintballu hovoří o předchůdcích paintballových zbraní jako o lesnických značkovačích stromů určených k poražení.

PRINCIP HRY PAINTBALL

Jedná se o adrenalinový agresivní bojový sport, při němž je k eliminaci protihráčů používáno zbraní, které střílejí biologicky odbouratelné kuličky ráže 0,68 palce (1,73 cm). Tyto kuličky jsou ze zbraně vypuzovány expandujícím stlačeným vzduchem nebo CO². Kulička, neboli paintball, sestává z pevného obalu, který je na bázi celuloidu, který se používá při výrobě potahovaných pilulek Další složkou kuličky je netoxické vodou rozpustné, nezávadné barvivo rozličných barev. Při paintballzásahu cíle obal kuličky praská a v okolí zásahu se rozlije barvivo. Tímto způsobem je označený hráč vyřazen ze hry a se slovy ?barva? nebo ?out?, případně ?hit? a s rukama zdviženýma nad hlavou, odchází na shromaždiště vyřazených - tzv. mrtvoliště. Zbraně mohou v závislosti na typu hlavně a nastavení plynového systému zasahovat cíle až na 50 metrů. Maximální povolená rychlost kuličky u hlavně (úsťová rychlost) je 300 fps (stopy za vteřinu), přičemž na většině turnajů a hřišť je v provozním řádu udána přeci jen poněkud ohleduplnější hranice maximální úsťové rychlosti 280 fps.

Pro srovnání:

  • 300 fps odpovídá 91 m/s, tj. 324 km/h
  • 280 fps je přibližně 85 m/s, tj. 307 km/h

  • Dle zkušeností i ze zásahu na větší vzdálenosti vznikají modřiny, hráče ale většinou motivují k lepšímu sledování herní situace v příští hře a málokoho odradí.

PROČ PAINTBALL ?!

Podle odborníků dost bylo krve a bezhlavého násilí. V paintballu je principem hry zasáhnout soupeře kuličkou naplněnou barvou ze specialní pistole - tzv. značkovače. V paintballu zkrátka nikomu neublížíte. Hráč si podle svého gusta vybere z pesté škály ,,zbraní,,, zásobí se kuličkami a vyráží na hřiště. Jedná se o Týmovou hru, kde poslední vyhrává, můžeme tak hrát o vlajku, deathmath a mnoho dalších her. Kdo chce zvítězit, musí být rychlý, pohotový, přesný, a také vychytralý. Hráč, který inkasuje zásah, vypadává ze hry.

Hra paintball je vhodná pro všechny věkové kategorie, tedy i pro děti, aniž by u nich vzbuzovala agresivitu a stimulovala skutečné nasílí !!!

STRATEGIE PAINTBALLU

Paintball je moderní, rychle se rozvíjející adrenalinový sport, který nevyžaduje jenom rychlost, sílu a fyzickou kondici. Připaintballu budete potřebovat i taktické myšlení a chladnou hlavu. Zažijete radost a euforii z výhry i zklamání, když zjistíte, jak málo někdy stačí k porážce. Jedno je ale jisté ? Na zážitky z paintballu nikdy nezapomenete!

Paintballu existuje nespočet variant, ale většina má jedno společné. Vždy hrají dva týmy proti sobě. Cíle se mohou lišit. Jednou musíte získat vlajku soupeře, jindy bráníte vlastní, nebo musíte eliminovat všechny protihráče. Počet hráčů v týmu je libovolný a je omezený jen velikostí hrací plochy. Hrát mohou dvě dvojice proti sobě, ale proběhly i hry, do kterých se zapojilo více než 500 hráčů na každé straně.

Hra má časový limit (obvykle 5-10 minut, záleží na velikosti hrací plochy a počtu hráčů), takže se nemusíte bát dlouhého čekání, když dostanete zásah hned na začátku.

Paintballové zbraně sice vzdáleně připomínají skutečné pušky a pistole, ale pracují na principu stlačeného vzduchu nebo oxidu uhličitého. Vystřelují želatinové kuličky naplněné barvou. Jejich mířený dostřel je 30 až 45 metrů a většina z nich pracuje na poloautomatickém principu (jedno stisknutí spouště = jeden výstřel). Paintballové kuličky mají tenkou skořápku ze želatiny, která skrývá barevnou náplň. Ta je nejedovatá, neleptavá, vodou rozpustná a biologicky nezávadná. Snadno ji smyjete čistou vodou nebo mýdlem, a to jak z těla, tak z oblečení. Když kulička hráče zasáhne, rozbije se a označí ho jasnou barvou. Označený hráč je vyřazen ze hry.

Velký důraz se při paintballu klade na bezpečnost. Všichni hráči i rozhodčí musí povinně nosit speciální paintballovou masku, která chrání obličej a oči.

NĚCO O MILITARY PAINTBALL - neboli Woodsball ?

Hráči sebe staví do pozice bojovníků a snaží se o co nejvěrnější napodobení vojenských operací, postupů a taktik. Značkovače hráči buďto vybírají jako napodobeniny opravdových zbraní, nebo se také snaží přizpůsobovat military vzhledupaintballové značkovače ?sportovního vzhledu?. Bojuje se v rozličných prostředích - opuštěné objekty: BÝVALÉ ARMÁDNÍ AREALY, výrobní haly, sklady? ale operuje se často také v přírodě, hlavně v hustých LESÍCH a v kopcovitém terénu. Hry trvají libovolně dlouho, někdy ale jedna hra zabere i více hodin. Proto se nejčastěji hráč paintballu obléká do vojenských obleků či oblečení zásahových jednotek, při boji využívá radiokomunikačních prostředků a k orientaci venku často potřebuje mapu. Tato modifikace hry je většinou méně finančně náročná. Pokud je hra zahrnuta do jakýchsi ligových zápasů, tyto jsou organizovány samotnými hráči teamů. Pravidla her závisí tedy na hráčích - může se hrát ?na barvu? (pro vyřazení hráče se na něm nebo jeho zbrani musí nacházet barva) nebo ?na zásah? (zde je kladen důraz na smysl pro fair play, kulička totiž pro platný zásah nemusí prasknout).

ZBRANĚ NA PAINTBALL

Zbrani se v paintballu říká marker, čili značkovač. Existují značkovače v ceně mírně nad dva tisíce korun, stejně tak se na trhu objevují kousky v relacích okolo třiceti tisíc Kč a více. Abychom zbraně roztřídili, budeme se řídit způsobem funkce mechanismu.

  • pump-action marker: vystřelit kuličku je možno až po natažení posuvného předpažbí - podobně jako u brokovnic-pump.

  • semi-auto marker: značkovače, které po prvotním natažení závěru vystřelí na každé stisknutí spouště jednu kuličku, dokud nedojde zásoba hnacího média v tlakové lahvi nebo dokud se nevyprázdní zásobník.
  • electronic marker: značkovače, které mají oproti semi-auto značkovačům tzv. elektronickou spoušť (rukojeť). Tato jim umožňuje při zvolení modu full-auto vystřelit až přibližně 13 ran za vteřinu na jedno stisknutí spouště - dokud trvá. Profesionální zbraně dosahují kadence až 25 ran za vteřinu. I u těchto markerů lze zvolit mod semi-auto či vybrat z většinou rukojetí podporovaných modů 3ranných dávek, 6ranných dávek či různých jiných palebných programů.

 

Něco o plynových Co2 lahvích a jejich plnění:

Plynové Co2 láhve

U těchto lahví využíváme tekutého Co2, který se v lahvi odpařuje a takto vzniklý plyn pak využívá zbraň ke své činnosti, tím je dosaženo toho, že na jedno naplnění láhve můžeme až 600x vystřelit. Abychom mohli naplnit Co2 lahve tak si nejprve musíme opatřit sněhový hasící přístroj (obsahuje totiž náplň Co2) nebo nesrovnatelně čistější Co2 z technické láhev pro potravinářské účely. Protože v těchto případech pouze přepouštíme Co2 z jedné lahve do druhé postačí nám pouzeredukce, která nám propojí příslušný zásobník s vaší lahvičkou, kterou jste si zakoupili ke zbrani. Obvykle má hasící přístroj jiný závit a průměr jako technická láhev s potravinářským Co2 takže musíte zakoupit správnou přepouštěcí redukci, aby vám pasovala k vámi zvolenému typu plnění.

Co2 lahve mohou být i s On/OFF ventilem - možná se tento příplatek vyplatí, před vyšroubováním lahve ze zbraně si zatáhneme lahvičku se zbytkovým Co2 a vystřílíme naprázdno zbylé médium ze zbraně. Pak lze úplně lehce láhev vyšroubovat bez použití větší síly, není totiž pod tlakem a je malá pravděpodobnost že poškodíme těsnění.

Postup plnění Co2:

Abychom mohli snadno přepustit tekutý Co2 ze zásobníku do lahve, je nutné nejprve prázdnou lahvičku zchladit (nejlépe ji na pár hodin vložit do mrazáku).

POZOR:pokud zchladíte již naplněnou lahvičku Co2 a nedodržíte maximální povolenou hmotnost Co2 uvnitř lahve a začnete ji znovu plnit (viz. postup níže) tak vám při ohřátí lahve na pokojovou teplotu dříve nebo později na 100% praskne pojistka !! - jen doufám, že již nepoužíváte lahve, které žádnou pojistku nemají !!
Protože potřebujeme lahvičky plnit tekutým Co2 a některé hasící přístroje nemají uvnitř jehlu, která sahá od ventilu na dno ?hasičáku? , musíme takový to přístroj překlopit dnem vzhůru, aby se tekutý Co2 dostal až k ventilu, ALE POZOR - podle mých zkušeností většina lidí používá láhve již staršího data a vevnitř je mnoho nečistot - přetočením přístroje naplníte svou bombičku zaručeně i mnoha nečistotami , které vám mohou poškodit jehlu ve vaši zbrani. technické lahve jehlu nemají, tzn. musíme ji otočit vždy - ale narozdíl od ?hasičáku? je její obsah naprosto čistý.
Propojíme tedy obě lahve a začneme přepouštět, počkáme pár sekund jakmile se zmražená lahvička zarosí - je to známka toho, že je Co2 přepuštěno, pokud lahvička nebude mít potřebnou váhu - přepustí se málo Co2 je to známka toho, že je"hasičák" nebo technická láhev prázdná. Obvykle napustíme ze 6kg-ho hasícího přístroje desítky lahví 12oz. Před přepouštěním doporučuji máznout závit lahvičky olejíčkem na zbraně.
Každá bombička má na sobě údaj např. 12oz ( přípustná hmotnost Co2 v lahvi, 1oz = 28,35g ), podle kterého můžeme zkontrolovat zda máme správně naplněno (pokud víme hmotnost prázdné bombičky):

láhev náplň CO2:

9oz - 255g
10oz - 283g
12oz - 340g
16oz - 453g
20oz - 567g

Základní rozdělení a pravidla Paintballu

Paintball má mnoho podob. Aby se předešlo zmatkům a nedorozuměním při pořádání akcí, uvádíme zde soubor obecných paintball pravidel obvyklých na paintballových akcích. Hned na úvod je ovšem důležité poznamenat, že záleží pouze a jen na pořadateli dané akce, zda si zde uváděný soubor obecných pravidel dále upraví dle svých požadavků a potřeb. 

Pro přehlednost je zde i popis všech běžných forem paintballu. 

SPORTOVNÍ PAINTBALL - SPEEDBALL 

1. Hraje se na malýchpaintball hřištích (cca 180x100 stop) s umělými překážkami.
2. Proti sobě stojí dva paintball teamy o počtu 3, 5, nebo 7 hráčů.
3. Bojuje se o vlajku, kterou má každý tým umístěnou na své straně hřiště.
4. Platí pouze zásah, kdy se kulička rozprskne.
5. Na paintball hru dohlíží rozhodčí.
6. Munice není omezená.
7. Úsťová rychlost je striktně omezena 300 fps
8. Nesmí se používat střelba dávkami (full auto, dávky, double trigger), ale využívá se elektronická spoušť pro rychlejší palbu
9. Na oblečení se vztahují speciální paintball pravidla aby se zabránilo přehlédnutí, nebo tlumení zásahů.

Poznámka: Sportovní paintball je specifická disciplína. Existuje pro něj mnoho podrobnějších a přesnějších pravidel, která zde nejsou uváděna, jelikož je to mimo zaměření tohoto webu a preferencí uživatelů tohoto webu. Bližší informace naleznete na webech které se Sportovnímu paintballu přímo věnují. 


REKREAČNÍ A KOMERČNÍ Paintball

1. Paintball se hraje se na menších hřištích, nebo omezeném prostoru v přírodě apod.
2. Obvykle je na paintball hřišti řada umělých překážek 
3. Munice není omezená
4. Úsťová rychlost 300 fps
5. Paintball teamy nejsou nijak omezeny
6. Existuje mnoho variant pravidel paintball hry. Záleží jen na pořadateli/hráčích jaké zvolí.


WOODSBALL A SCENARIO Paintball

1. Hraje se v přírodě a jiných libovolných prostorech, obvykle větší rozlohy 
2. Munice není omezená
3. Úsťová rychlost 300 fps
4. Hráči paintballu obvykle používají maskovací oblečení, ale není to bezpodmínečně nutné
5. Používá se označení hráčů pro rozlišení příslušnosti k teamům
6. Může se hrát jak na barvu (kulička se musí rozbít), tak pouze na zásah, jinak jsou pravidla pro zásahy obdobná jako u Military PB
7. Existuje mnoho variant pravidel paintball hry (CTF, Deathmatch, scénáře atd.) Různá je i míra kooperace. Záleží na pořadateli/hráčích jaké zvolí.
8. Jinak je WB víceméně odlehčená varianta Military PB, ve které se klade větší důraz na adrenalinovou zábavu a nesnaží se tolik simulovat realitu, tudíž nemá tolik omezení. WB může a nemusí přebírat velkou část pravidel MP. Záleží jen na hráčích.


MILITARY Paintball

1. Military paintball se svými pravidly snaží co nejvíce přiblížit reálnému bojovému střetu
2. Military paintball se hraje pokud možno v reálných prostředích bez použití umělých překážek
3. Hráči military paintballu používají vojenskou výstroj a maskování (teplákysti nejsou vítáni)
4. Hraje se military paintball podle scénářů napodobujících reálné situace
5. Při military paintballe se dbá se na kooperaci, disciplínu a taktiku, každý team má svého velitele a rozdělené další úlohy
6. Na větších military paintball akcích podléhají teamy společnému hlavnímu velení
7. Hráči military paintballu jsou povinní poslouchat rozkazy svých velitelů a jejich zástupců. Při větších hrách s účastí různých teamů platí, že každý hráč je povinen poslouchat rozkazy i velitelů z jiných teamů, pokud není jeho velitel přítomen. Nejvyšší šarže na místě prostě velí. Velitelé teamů podléhají štábu zvolenému pro danou akci.
8. Ideální je, pokud se military paintball teamy nerozlišují žádným ?barevným? značením, k rozlišení stačí heslo, signalizace, rozdílná pokrývka hlavy. V ideálním případě rozdílné maskování teamů. Na větších akcích je značení nevyhnutelné, ale minimalizuje se na nutné zlo.
9. Podle typu military paintball hry a pravidel pořadatele zasažený hráč setrvá na mrtvolišti až do jejího konce, nebo zde vyčká určitý časový limit (15-30 minut) a po té se vrací do hry z předem určeného místa.
10. Pokud to umožňuje prostředí, je povoleno v military paintballe používat neranivou pyrotechniku (dělobuchy, petardy, dýmovnice). Každý nese osobní zodpovědnost za její nevhodné použití. Pravidla užití pyrotechniky určuje pořadatel.
11. Obvykle není povoleno v military paintballe používat přenosné překážky, štíty apod. a pohybovat se v jejich krytu po herním prostoru.
 

  • Military Paintball - MUNICE 

    1. Hraje se na omezenou munici aby byly hráči donucení taktizovat a reálně přebíjet.
    2. Maximální velikost zásobníku na zbrani je 50, nebo méně (s vyjímkou kulometu)
    3. Na určitý počet hráčů (5-10) připadá jeden kulomet, který má větší zásobník (100-200). V ideálním případě by kulomet měl být znevýhodněn např. velikostí, nebo hmotností zbraně.
    4. Maximální množství munice na hru/život bývá omezené. Obvykle na 100, 150, nebo 200 ran. Záleží na typu a délce akce. Kulomet může mít toto množství vyšší, ale nemusí.
    5. Hráči mezi sebou můžou munici sdílet a předávat si ji
    6. Vyřazený hráč může zanechat svoji munici/zbraň na místě kde zemřel, ale nesmí ji sám jakkoli přemísťovat k jinému hráči!
    7. Je povoleno používat pouze munici určenou pro PB (včetně tvrdých zimních kuliček ideálních do lesa, nebo po dohodě i gumových tréningových kuliček)

     
  • Military Paintball - ZÁSAH

    1. V military paintballe se hraje výhradně na zásah, nikoli na barvu (kule se nemusí rozprsknout)
    2. Paintball zásah platí do celého těla, vybavení i zbraně hráče
    3. Zásah platí i od vlastního spoluhráče
    4. Zasažený hráč v military paintballe zvedne ruku/zbraň, zahlásí se (?Mrtvola?) a při nejbližší příležitosti opouští nejrychlejší cestou herní prostor 
    5. Zasažený hráč v military paintballe nesmí bránit svým tělem další hře, bránit protihráčům v palbě a spoluhráči ho nesmějí využívat ke krytí. Proto pokud okolo probíhá boj, setrvá na místě zásahu, tak aby nepřekážel a při nejbližší příležitosti se odebere na mrtvoliště. Pokud se ocitne pod palbou směřovanou na někoho jiného, je to jeho chyba.
    6. Zasažený military paintballový hráč zásadně NEMLUVÍ až do doby, než dojde na mrtvoliště (neinformuje ostatní hráče o tom kdo a odkud ho zasáhl apod.)
    7. Zasažený hráč military paintballu může zanechat munici/zbraň pouze na místě kde byl zasažen. Nesmí ji donést ke svému spoluhráči a předat mu ji jinde (to platí obzvlášť v případě, kdy hrající hráč nemá na místo kde by měla munice ležet přístup bez rizika zasažení).
    8. Jako zásah v military paintballe neplatí kule odražené od překážek a rozprsky, kdy se kule roztrhne o nějakou překážku a barva na hráče jen cákne (větve, rohy budov).
    9. V military paintballe neplatí zásah od mrtvoly, která prokazatelně vystřelila až po té, co byla sama zastřelena.

     
  • Military Paintball - BEZPEČNOSTNÍ PRAVIDLA 

    1. Výrobci military military paintballového vybavení doporučená úsťová rychlost je 300 fps, ale záleží na pořadateli, zda rychlost omezí nebo ne. Nicméně hodnoty nad určitou hranici už můžou být nebezpečné i s použitím ochranné masky a každý je zodpovědný za svoje jednání a zbraň v případě, že někoho zraní.
    2. Každý hráč military paintballu je povinen po celou dobu pohybu v herním prostoru používat ochrannou masku, nebo brýle na PB.
    3. Mimo herní prostor je zakázáno v military paintballu střílet jinde než na vyhrazených místech
    4. Paintball zbraň musí být mimo herní prostor zajištěná, případně použit ochranný návlek/ucpávka
    5. Nikdo na nikoho bez masky ničím v military paintballe nemíří
    6. Pokud se v herním prostoru military paintballu vyskytne civilista, hra se přerušuje, hráči si navzájem křikem "civil" předají informaci o jeho přítomnosti a hraje se opět až prostor opustí.
    6. Pyrotechnika se v military paintballe používá, pouze pokud to dovoluje prostředí (sucho a nebezpečí požáru) obzvláště při použití dýmovnic je doporučené mít k dispozici hasící přístroj (což není vtip, už několikrát hořelo na akcích od dýmovnic a ne málo)
    7. Hráč který nemá v bojovém prostoru military paintballe nasazenou masku je vyřazen bez výstřelu, pokud na něj protivník zamíří a vyzve ho k odchodu ze hry.
    8. Pokud se v herním prostoru military paintballu stane požár, nebo zranění, je povinností přítomných hráčů přerušit hru požár zlikvidovat/zavolat pomoc, nebo pomoci raněnému. Hra se přerušuje.

     
  • DALŠÍ MOŽNÁ PRAVIDLA KE ZVÁŽENÍ 

    1. Pyrotechniku v military paintballu je možné používat i jako náhradu za granáty - v okruhu 10m, nebo v malé a střední místnosti kde exploduje jsou všichni nekrytí hráči vyřazeni.
    2. Zásahy v military paintballu se počítají pouze pokud by skutečně prošly hráčovým tělem. Neplatí tedy zásahy do volně vlajícího oblečení, nebo zásahy do vystroje, které by nepokračovali skrze hráčovo tělo (ze strany do sumky, z boku do batohu, do části vesty). Například zásah do batohu zezadu by tedy ale platil.
    3. Zásah v military paintballu do zbraně nevyřazuje hráče, ale pouze zbraň, hráč může použít záložní, nebo ukořistěnou zbraň.
    4. Je možné simulovat v military paintballu osobní souboje, nebo omračování - pokud se hráč nepozorovaně přiblíží k protivníkovi a dotkne se ho, může ho vyřadit ze hry.
    5. Je možné v military paintballe využít různou formou zdravotníků. Buď může zdravotník ošetřit hráče zasaženého do končetin (ostatní zásahy vyřazují vždy) a jednorázově ho vrátit do hry (při tom ho viditelně označit obvazem). Nebo lze hráče zasaženého kamkoli určitou dobu ošetřovat a vrátit do hry. Ošetřování musí ale trvat určitou předem stanovenou dobu. V obou případech musí zdravotník dorazit k raněnému během určeného časového limitu, jinak je hráč vyřazen (vykrvácí).


    HARDCORE MILITARY 

    Hardcore military využívá pravidla Military Paintballu, s vyjímkou následujících: 

    1. Zásah se neoznamuje vizuálně ani zvukově, cíl pouze lehne na zem
    2. Mrtvola nemluví ani se nehýbe - je mrtvá a je i možné se za ní krýt 
    3. Limit munice dle typu akce (60 až 200)
    4. Preference reálného způsobu přebíjení (zatím výhled díky nekvalitě takových zbraní) a reálné kapacity zásobníků
    5. Úsťová rychlost omezena jen možnostmi zbraně
    6. Ochrana obličeje, těla či končetin je vždy jen na odpovědnosti každého jedince, ochrana očí více než doporučena
    7. Není zakázáno střílet do jakékoliv části člověka z jakékoliv vzdálenosti jakékoliv množství munice
    8. Je povolená jakákoliv neranivá pyrotechnika (tedy i kulové pumy nebo slzný plyn)
    9. Munice nesená do hry se sdílí a vyřazenému protihráči je možné ji odebrat (je vhodné zavést též pro zbraně, nevhodné však pro větší střetnutí nebo meziklubová střetnutí)
    10. Akce mohou být vícedenní, nonstop.
    11. Hrát se může pouze na jeden život na celou akci.


    Poznánka: Všechna výše uvedená pravidla by nikdy neměla být považována za dogma. Vycházejí z pravidel obvykle platných a přijímaných na dosud pořádaných hrách. To, zda-li při konkrétní hře bude některé z pravidel upraveno, nebo vypuštěno závisí pouze a jen na pořadateli dané akce. Od 1.1.2008 je výše uvedené rozdělení typů her a z nich plynoucí základní osnova pravidel integrována do kalendáře akcí na tomto webu. Každý zadavatel nové paintballové akce je nyní nucen zařadit zadávanou akci do výše uvedených kategorií a měl by vždy uvést odlišnosti pravidel pořádané akce od pravidel a doporučení popsaných na této stránce. Toto opatření by mělo všem hráčům do budoucna ulehčit orientaci ve výběru akcí na které se přihlašují a mělo by je to předem vyvarovat zklamání pramenící ze zjištění až na místě konání hry, že se hraje jiný styl hry, než který osobně preferují.